Studia pierwszego stopnia trwają trzy lata i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata astronomii.
Absolwent posiada wiedzę z zakresu astronomii i fizyki opartą na gruntownych podstawach nauk matematyczno-przyrodniczych. Absolwent rozumie i umie opisać zjawiska przyrodnicze, formułować problem badawczy oraz gromadzić, przetwarzać i przekazywać informacje. Zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu nauk fizycznych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy na stanowiskach związanych z produkcją, obsługą i konserwacją nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych, obserwacyjnych, pomiarowych, diagnostycznych i teletransmisyjnych. Jest przygotowany do pracy w szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej – zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w sprawie standardów kształcenia nauczycieli). Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Podczas nauki studenci poznają w atrakcyjny sposób nowoczesne techniki komputerowe poprzez studiowanie procesów fizycznych zachodzących we Wszechświecie. W tym sensie proponowany program odbiega zasadniczo od typowych studiów astronomicznych. W programie przedmiotów specjalistycznych nacisk jest położony na symulacje komputerowe procesów astrofizycznych (w tym generowanie danych syntetycznych) oraz analizę syntetycznych i obserwacyjnych danych cyfrowych. Najlepsi absolwenci będą mieli szansę podjęcia magisterskich studiów drugiego stopnia w zakresie astronomii lub astrofizyki komputerowej (lub na dowolnie innym ścisłym kierunku). oraz doktoranckich studiów trzeciego stopnia prowadzących do uzyskania stopnia doktora. Jednak znakomita większość absolwentów będzie mogła znaleźć zatrudnienie w różnych instytucjach, w których masowo przetwarza się i analizuje dane cyfrowe (przemysł, telekomunikacja, bankowość, medycyna, itp.). Nasi absolwenci nie tylko swobodnie posługują się technikami komputerowymi, ale posiadają również umiejętności w zakresie programowania (w tym również systemowego), obsługi sieci komputerowych, a przede wszystkim przetwarzania oraz wszechstronnej analizy danych cyfrowych.
Ogólna edukacja naukowa w dziedzinie fizyki, astronomii i astrofizyki, świadcząca o szerokich horyzontach myślowych oraz umiejętnościach niestandardowego podejścia do rozwiązywania różnych problemów, powinna być atutem na rynku pracy nowoczesnych technologii. Mimo, że nasi absolwenci nie będą mieli oficjalnego wykształcenia w dziedzinie informatyki, ich umiejętności informatyczne na pewno okażą się atrakcyjne na rynku pracy.