Absolwent kierunku fizyka posiada ogólną wiedzę z zakresu fizyki opartą na gruntownych podstawach nauk matematyczno-przyrodniczych. Posiada umiejętności rozumienia ścisłego opisu zjawisk fizycznych, korzystania z nowoczesnej aparatury pomiarowej oraz technicznych systemów diagnostycznych. Umie gromadzić, przetwarzać oraz przekazywać informacje. Zna język angielski na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu nauk fizycznych. Absolwent jest przygotowany do pracy w laboratoriach: badawczych, badawczo-rozwojowych i diagnostycznych oraz w szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej, gdzie pełne prawo do nauczania fizyki nabywa po ukończeniu studiów drugiego stopnia i uzyskaniu tytułu zawodowego magistra. Ma kompetencje niezbędne do obsługi i nadzoru urządzeń, których działanie wymaga podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Posiada umiejętności rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy, dokonywania ocen, formułowania sądów oraz komunikowania się. Absolwenci kierunku fizyka uzyskują kwalifikacje umożliwiające różnorodny wybór kariery zawodowej. Specyfika studiów na tym kierunku powoduje, że absolwenci potrafią dostosować się do warunków dzisiejszego rynku pracy, radząc sobie zarówno w szkole, jak i w firmie komputerowej, czy w laboratorium badawczym lub przemysłowym.
Specjalność: fizyka komputerowa
Absolwentów kierunku fizyka o specjalności fizyka komputerowa charakteryzuje bardzo dobra znajomość podstaw fizyki klasycznej i fizyki współczesnej. Wiedza absolwentów tej specjalności jest poszerzona o zastosowania informatyki we współczesnej nauce, technice i przemyśle. W procesie kształcenia studenci specjalności fizyka komputerowa uczą się opisu, modelowania i wykonywania symulacji komputerowych zjawisk fizycznych, interpretacji, przetwarzania i analizy danych, oraz zapoznają się z technikami współpracy komputera z aparaturą badawczą i pomiarową. Absolwenci kierunku fizyka o specjalności fizyka komputerowa w trakcie kształcenia zapoznają się m.in. z systemami operacyjnymi, podstawami programowania, programowaniem obiektowym, tworzeniem stron i serwisów internetowych zgodnych ze standardami W3C, grafiką komputerową, bazami danych, metodami numerycznymi, algorytmami i strukturami danych, programowaniem graficznych interfejsów użytkownika, programowaniem sieciowym oraz technikami i metodami symulacji komputerowych zjawisk fizycznych. Duży nacisk kładzie się na praktyczne umiejętności, dlatego też przedmioty specjalistyczne z zakresu informatyki odbywają się na zasadzie laboratoriów komputerowych wspieranych przez wykłady. Program studiów na specjalności fizyka komputerowa dostosowany jest do wymagań stawianych przez współczesny, dynamicznie rozwijający się rynek pracy. Absolwent tej specjalności potrafi programować w języku Python, pracować w systemach operacyjnych Linux oraz Windows, rozwiązywać złożone problemy i implementować je w postaci kodu programu, tworzyć profesjonalne serwisy internetowe oparte na bazach danych, wyszukiwać i korzystać z gotowych rozwiązań (biblioteki, moduły) oraz pracować z dokumentacją w języku angielskim.
Specjalność: astrofizyka komputerowa
Absolwentów kierunku fizyka o specjalności astrofizyka komputerowa cechuje znajomość procesów fizycznych zachodzących we Wszechświecie połączona ze znajomością nowoczesnych technik komputerowych. Podstawą przedmiotów specjalistycznych są symulacje komputerowe procesów astrofizycznych i analiza danych. Absolwenci swobodnie posługują się narzędziami informatycznymi oraz posiadają szerokie umiejętności programistyczne, a nabyte umiejętności mogą być wykorzystywane do analizy dużych zbiorów danych (ang. big data).
Specjalność: fizyka ogólna
Realizując program studiów nasi studenci zapoznają się z najistotniejszymi odkryciami naukowymi w dziedzinie fizyki. Uczą się technik pracy laboratoryjnej oraz analizowania wyników pomiarowych, w szczególności współpracy komputera z aparaturą badawczą i pomiarową. Studia dają odpowiednią do wymagań nowoczesnego miejsca pracy wiedzę w zakresie fizyki, matematyki, systemów pomiarowych oraz umiejętności pracy w laboratorium. Dotyczy to zarówno nowoczesnych metod pomiarowych, akwizycji danych, jak i modelowania, symulacji i analizy wyników pomiarowych. Absolwenci są dobrze przygotowani do dalszych studiów magisterskich, zarówno w zakresie fizyki doświadczalnej, medycznej i komputerowej, jak i teorii. Posiadają też dobre przygotowanie ogólne w dziedzinie chemii i fizyki przyrody.
Specjalność: fizyka medycyny
Celem kształcenia na specjalności fizyka medycyny jest dostarczenie podstawowej wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w jednostkach ochrony zdrowia, placówkach rozwojowych czy instytucjach badawczych, jak również kontynuowanie kształcenia na studiach drugiego stopnia w specjalności fizyka medyczna. Absolwenci specjalności fizyka medyczna posiadają rozszerzoną wiedzę o procesach fizycznych i fizyko-chemicznych zachodzących w organizmach żywych. Znają podstawy fizyczne i metody modelowania matematycznego niezbędne do zrozumienia działania aparatury medycznej wykorzystywanej w diagnozowaniu i terapiach medycznych. Posiadają teoretyczną i praktyczną wiedzę (zajęcia w Szpitalu Uniwersyteckim) na temat obrazowania medycznego przy pomocy takich technik jak RTG, CK, MRI i USG. Znają podstawy fizyczne elektrokardiografii, elektroencefalografii i elektromiografii, potrafią założyć EKG i EEG. Dodatkowo, w celu sprostania aktualnym wymogom rynków pracy, absolwenci poznają szeroki wachlarz technik związanych z analizą danych wykorzystywaną w naukach biomedycznych.
Specjalność: nauczycielska (tylko w języku polskim)
Absolwentów kierunku fizyka o specjalności fizyka nauczycielska charakteryzuje bardzo dobra znajomość podstaw fizyki klasycznej i fizyki współczesnej. Wiedza absolwentów tej specjalności jest poszerzona o zagadnienia związane z pracą nauczyciela przede wszystkim w szkole podstawowej. W procesie kształcenia studenci specjalności fizyka nauczycielska zapoznają się z zagadnieniami z zakresu psychologiczno – pedagogicznego oraz dydaktyki fizyki. Duży nacisk kładzie się na praktyczne umiejętności, które pozwolą absolwentowi na realizację zadań dydaktycznych i wychowawczych stawianych w pracy nauczyciela. Dlatego też w trakcie kształcenia część przedmiotów realizowana jest w formie praktyk, które odbywają się w szkołach podstawowych. Program studiów na specjalności fizyka nauczycielska dostosowany jest do wymagań MEN jakie stawiane są kandydatom do zawodu nauczyciela.
Absolwenci kierunku fizyka uzyskują kwalifikacje umożliwiające różnorodny wybór kariery zawodowej. Specyfika studiów na tym kierunku powoduje, że absolwenci potrafią dostosować się do warunków dzisiejszego rynku pracy, radząc sobie w laboratorium badawczym lub przemysłowym, w firmie komputerowej czy w szkole. Często fizyków można spotkać w miejscach pracy, które nie są bezpośrednio związane z fizyką, jak banki, duże jednostki administracji publicznej czy firmy konsultingowe. Dowodzi to wszechstronności i otwartości kształcenia na kierunku fizyka, rozwijającego umiejętność dokonania analizy różnorodnych problemów, często w oparciu o zaawansowane techniki statystyczne. Pozwala to na redukowanie złożonych zagadnień do istotnych jego składowych, właściwego diagnozowania relacji pomiędzy nimi, a w efekcie znalezienia rozwiązań dla stawianych problemów.